SP wil spoeddebat over Blauwestad

4 november 2009

SP wil spoeddebat over Blauwestad

De SP fractie in Provinciale Staten wil een spoeddebat over de situatie in Blauwestad. De SP is het niet eens met de planning van het college om openbaarheid van het rapport Alders over de verkiezingen in het Oldambt heen te tillen. De kiezer in de nieuwe gemeente wordt hiermee buiten spel gezet.

SangersGedeputeerde Staten wil het rapport Alders pas op 19 november openbaar maken. Dat is een dag na de verkiezingen in het Oldambt. ''Een absurde gang van zaken, wij willen eerder duidelijkheid, dat is wel zo eerlijk richting de kiezers'', aldus SP Statenlid Rinus Sangers. Ook vindt Sangers het raar dat de oude gemeenteraden van Winschoten, Scheemda en Reiderland nog een beslissing moeten nemen over het afhaken van commerciƫle partijen en de overname van het project door provincie en gemeente.

De SP zegt dat het concept Blauwestad mislukt is. ''Het is geen verrassing dat Koop-Tjuchem uit het project is gestapt. Zij zien geen winstkansen in het project. De provincie en gemeente zitten met de gebakken peren'', zegt Sangers. De SP doet niet mee aan de discussie achter gesloten deuren en wil dat de informatie voor iedereen zo snel mogelijke beschikbaar komt.

Provinciale Staten vergaderen volgende week woensdag 11 november. De SP wil dat de Blauwestad dan op de agenda komt.