SP wil opheldering over vertrek 'Koop'

25 februari 2010

SP wil opheldering over vertrek 'Koop'

De SP heeft samen met D66 vragen gesteld over een mogelijk nog groter verlies op het project Blauwestad. De vragen richten zich vooral op het vertrek van Koop Holding Europe (KHE). Het provinciebestuur liet dit gebeuren zonder dat Koop financieel getroffen werd. Het radioprogramma Argos onthulde dat Koop dit best had kunnen betalen.

Swagerman''Het lijkt erop dat het besluit om deze projectontwikkelaar te laten vertrekken ondoordacht en te snel is genomen'', stelt SP Statenlid Kees Swagerman. ''De afspraak was dat KHE 25 miljoen euro zou betalen bij het schenden van afspraken, dit gebeurde niet en Gedeputeerde Staten liet het gebeuren'',stelt Swagerman. ''Nu zegt Koop op de radio dat KHE dat bedrag best had kunnen betalen'', aldus de SP.

De SP stelt ook vragen over een verplichte kavelafname van ondernemingen BAM en Ballast/ Nedam.Volgens het provinciebestuur zijn er stukken waarin staat dat deze projectontwikkelaars verplichte kavels zouden afnemen. D66 en de SP eisen nu openbaarmaking van die stukken. Als aan deze afspraak word voldaan levert dat zeker 20 miljoen euro op.