Hoezo verkeersveiligheid en leefbaarheid langs N361?

19 oktober 2011

Hoezo verkeersveiligheid en leefbaarheid langs N361?

Al meer dan 30 jaar wordt er gesproken over een verbetering van de N361, de weg vanuit de stad Groningen naar Lauwersoog. De weg doorsnijdt dorpen als Adorp, Sauwerd, Winsum en Mensingeweer. Fiets-, landbouw- en autoverkeer moeten deels van dezelfde weg gebruik maken. Aan deze onveilige en voor de leefbaarheid van de diverse dorpen onwenselijke situatie moet wat worden gedaan. Dat stelt SP- Statenlid Jan Wolters.

WoltersDrie jaar geleden leek dan eindelijk een stap te kunnen worden gezet. Een plan werd aangenomen in de Provinciale Staten van Groningen en alleen een klein deel van de financiering moest nog worden geregeld in overleg met aanliggende gemeentes. In elk geval was al 51 miljoen euro beschikbaar gesteld voor dit doel.Onverhoopt trad er toch een kink op in de kabel. De Gemeente Winsum kreeg te maken met de gevolgen van de economische crisis en achtte het niet verantwoord miljoenen vrij te maken voor de verbetering van de N361.

De oplossing leek eigenlijk eenvoudig en voor de hand liggend. Schrap uit het oorspronkelijke plan een aantal stukken Het deel tussen Groningen en Adorp dat door de Koningslaagte zou gaan lopen en waartegen grote bezwaren waren zou gewoon het huidige tracee kunnen volgen en de geplande nieuwe boog ten oosten van Winsum zou ook kunnen worden geschrapt. Wel zouden dan aanpassingen nodig worden om de verkeersveiligheid te bevorderen door een betere scheiding van verkeerssoorten. Waarschijnlijk zou de beschikbare 51 miljoen euro hiervoor voldoende zijn.

Het Groningse Provinciebestuur bedacht wat anders. Er waren andere projecten waar men wel wat geld voor kon gebruiken. Voor ontwikkeling van het Lauwersmeergebied werd 15 miljoen gepakt uit de pot met geld die bestemd was voor het verbeteren van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Nog eens 8 ton kon men goed gebruiken voor de N33.

Wel werden twee prima projecten opgestart die binnen het oorspronkelijke doel passen, namelijk het aanleggen van een nieuwe weg tussen Ranum en Mensingeweer en een fietspad van Mensingeweer naar Baflo. Daarmee is het verbetertraject voor de N361 echter nog lang niet af!
Voor de aanpak van de resterende knelpunten zijn nog geen concrete plannen en het is erg onwaarschijnlijk dat deze met wat er nu over is van het oorspronkelijk beschikbare bedrag allemaal kunnen worden opgelost.

In de Provinciale Staten belijden de coalitiepartijen met de mond dat ze verkeersveiligheid en leefbaarheid hoog in het vaandel hebben, maar vervolgens accepteren ze klakkeloos dat bijna 16 miljoen al vast een andere bestemming krijgt, terwijl hierdoor waarschijnlijk niet alle benodigde vervolgmaatregelen kunnen worden gerealiseerd. Alleen Christen Unie, CDA en SP willen het College eraan houden om eerst het volledige traject van de N361 aan te passen en pas, als er geld over zou blijven, hiervoor andere bestemmingen te zoeken.

Jan Wolters