Tweede vergunning kolencentrale vernietigd

2 november 2011

Tweede vergunning kolencentrale vernietigd

Na de vernietiging van de natuurvergunning heeft de Raad van State nu ook de vergunning voor de havenuitbreiding in de Eemshaven vernietigd. Deze verruiming is nodig om aanvoer van kolen naar de centrale mogelijk te maken. De Raad van State geeft aan dat deze vergunning had moeten worden betrokken bij die van de kolencentrale. De vergunning is destijds als apart project aangevraagd en gegund door de toenmalige minister Verburg(CDA).

BezuijenDe Statenfractie van de SP is niet verbaasd omdat dit ook al was aangegeven in de uitspraak van augustus van dit jaar. 'De vergunningverlening van de kolencentrale is daarmee andermaal een farce gebleken', zegt Statenlid Corné Bezuijen. De provincie heeft onlangs een gedoogvergunning afgegeven aan de RWE over die kolencentrale. ''Wij zijn hier tegen omdat er geen enkele garantie is dat uiteindelijk wel een geldige vergunning kan worden afgegeven vanwege de uitstoot van CO2 en stikstof', stelt Bezuijen. De SP blijft tegen de bouw van de kolencentrale in de Eemshaven.