SP steunt acties tegen kassen bij Oudeschip

17 oktober 2012

SP steunt acties tegen kassen bij Oudeschip

De SP Eemsmond en de Statenfractie steunen de protestacties tegen de glastuinbouw boven de Middendijk bij Oudeschip. Aanstaande zaterdag is de partij aanwezig bij een bijeenkomst met inwoners en andere organisaties. Tijdens deze bijeenkomst worden actieplannen besproken en er wordt een begin gemaakt met de uitvoering ervan.

De SP Statenfractie verzet zich al jaren tegen het plan om de Oostpolder, ten zuiden van de Eemshaven, in te richten als glastuinbouwgebied. Dit plan van gemeente Eemsmond en de provincie moet glastuinders naar dit gebied trekken. De kans dat dit gaat gebeuren is klein omdat de glastuinbouw in een dip zit en het slecht gaat met bestaande tuinbouwgebieden als Hoogezand-Sappemeer en Rundedal bij Emmen. Daarnaast wordt hiermee zeer goede pootaardappelgrond opgeofferd evenals ruimte en rust in deze polder. Niet voor niets zijn boeren en omwonenden daarom tegen dit plan. Dit heeft de gemeente Eemsmond niet belemmert om deze zomer het bestemmingsplan vast te stellen. Tot 1 november a.s. kunnen hiertegen bedenkingen worden ingediend bij de provincie.

Op zaterdag 20 oktober a.s. wordt door de vereniging Op Goede Grond, tegenstander van het plan, een informatiebijeenkomst gehouden over deze ontwikkeling. Zowel de nieuwe SP-afdeling Eemsmond als de SP Statenfractie is hierbij aanwezig om samen met tegenstanders weerstand te bieden tegen dit plan. Ook de lokale afdelingen van VVD en Groenlinks zijn tegen dit plan.

Voor informatie kan contact worden opgenomen met Statenlid Corné Bezuijen op telefoonnummer 06-40669851.

Zaterdag 20 oktober vanaf 14.00 uur
't Diggelschip, Molenweg 18, Oudeschip: