Protest voor openhouden streekziekenhuizen

1 november 2012

Protest voor openhouden streekziekenhuizen

Inwoners van Noord- Oost Groningen hebben samen met de SP geprotesteerd tegen de plannen om de twee streekziekenhuizen in Winschoten en Delfzijl te sluiten. De directie van het OZG (Ommelander Ziekenhuis Groep) en zorgverzekeraar Menzis willen een nieuw ziekenhuis bouwen in Zuidbroek of Scheemda. De SP ziet niets in de voorstellen en knokt voor het openhouden van het Delfzicht- en Lucasziekenhuis. Ook D66, VCP en Partij voor het Noorden steunden het protest.

Hoewel de organisatie van de presentatie achter gesloten deuren niet zat te wachten op de vele gasten konden ze niet anders dan de demonstranten toelaten. De aanwezige SP’ers zijn geschrokken van de plannen. Daarin is alle macht uit handen gegeven aan commerciële partijen en verzekeraars, aan de bevolking van Noord-Oost Groningen lijken hebben zij geen boodschap.

Voor de SP blijft het onverteerbaar dat met dit nieuwe ziekenhuis de locaties in Winschoten en vooral Delfzijl zullen worden gesloten. De komende weken zal meer duidelijk worden over de directe gevolgen voor Noord-Oost Groningen, maar dat de strijd voor goede ziekenhuiszorg nog niet gestreden is moge duidelijk zijn. De SP zal in Provinciale Staten, gemeenteraden maar vooral ook op straat er alles aan doen om de onzalige plannen van tafel te krijgen.