Gasbesluit Kamp laat Groningen weer zakken

17 december 2014

Gasbesluit Kamp laat Groningen weer zakken

Dinsdagavond heeft minister Kamp het gasbesluit bekend gemaakt. Met dit besluit zegt hij tegemoet te komen aan de noodkreet vanuit Groningen om de veiligheid voorop te stellen. Volgens de SP is dit onzin en wordt de gaswinning veel te weinig beperkt.

De partij laat weten dat het kabinet met dit besluit Groningen nog steeds aan onverantwoorde risico’s blootstelt.

“Kamp laat Groningen weer zakken.” aldus SP-statenlid Jan Hein Mastenbroek.

Met het besluit wordt de winning teruggebracht naar 39,4 miljard kuub gas per jaar. Nu is dat 42. De SP pleit al lang voor een grens van 30 miljard kuub per jaar, zoals dat ook tot het jaar 2000 gold. Mastenrbroek:

“De vermindering van Kamp is verwaarloosbaar. Voor 2000 waren er opmerkelijk minder aardbevingen en was het een stuk veiliger in Groningen. De winning moet terug naar 30 miljard kuub en er moet een ruimhartig compensatiefonds komen voor wie alsnog schade heeft. Daarnaast moet een groot deel van het geld dat verdiend wordt met het gas worden geïnvesteerd in Groningen zelf. Dit besluit is volstrekt onacceptabel.“

De SP roept alle partijen in de Tweede Kamer daarom op om dit besluit van tafel te halen. Mastenbroek:

“Een minister die zo omgaat met de inwoners van een van de Provincies van dit land moet direct naar huis. Het is een klap in het gezicht van alle Groningers.” De SP roept met name de PvdA op om dwars voor dit besluit te gaan liggen. Mastenbroek:

“In de afgelopen maanden hebben PvdA-politici via de krant en de sociale media stoer geroepen dat de veiligheid van de Groningers voorop moet staan. Hun eigen kabinet kiest daar duidelijk niet voor. Dit is het moment om ruggengraat te tonen.”