Brede steun voor historische SP-motie voor duidelijkheid gaswinning

29 juni 2015

Brede steun voor historische SP-motie voor duidelijkheid gaswinning

Afgelopen woensdag diende de SP-fractie in Provinciale Staten een motie in waarin minister Kamp werd opgeroepen duidelijkheid te geven over de gaswinning de komende jaren en om veiligheid als uitgangspunt te nemen. Alleen de VVD stemde tegen de oproep aan de minister.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

"Het voornemen van minister Kamp om de gaswinning terug te brengen tot 30 miljard kuub is een eerste stapje. Het is echter niet genoeg. We moeten zo snel mogelijk terug naar een veilig niveau van gaswinning, zover nu bekend 12 miljard kuub per jaar. Het is geweldig dat bijna alle partijen deze strijdbare oproep steunen"

De motie roept eveneens op tot duidelijkheid van Kamp over de gaswinning in 2016. Volgens de partijen die de motie indienden behoort veiligheid het uitgangspunt te zijn. SP-gedeputeerde Eelco Eikenaar steunde de motie van harte en zal bij de minister opnieuw aandringen op een verdere verlaging. Eikenaar:

"Er is maar een manier om de onrust weg te nemen en dat is de gaswinning verder te verlagen."

"Veiligheid is er nog lang niet. We hebben nog een lange weg te gaan. 30 miljard is nog steeds teveel."