SP en CDA maken zich zorgen om hoge babysterfte in Groningen

10 juli 2015

SP en CDA maken zich zorgen om hoge babysterfte in Groningen

Groningen heeft de hoogste babysterfte van Nederland: van elke 1000 Groningse baby’s overleven 10 het niet, blijkt uit de nieuwste cijfers. De SP wil weten waarom Groningen het zo slecht doet en heeft daarom met het CDA schriftelijke vragen ingediend bij het College van Gedeputeerde Staten.

De cijfers zijn afkomstig uit een brief die minister Schippers van Volksgezondheid op 8 juli aan de Tweede Kamer heeft verstuurd. De sterfte in Groningen ligt duidelijk boven het landelijke gemiddelde en is hoger dan in elke andere provincie.

“Wij maken ons zorgen over de hoge babysterfte in Groningen en zijn benieuwd wat de oorzaak hiervan is”, zegt statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. “Het is bekend dat inkomensongelijkheid leidt tot verschillen in gezondheid en zelfs tot verschillen in levensverwachting. Wij willen opheldering of dit ook bij de hoge babysterfte in onze provincie een rol speelt. Mensen met lagere inkomens zouden bijvoorbeeld moeite kunnen hebben om de eigen bijdrage voor verloskundige zorg op te brengen. Het lijkt ons kwalijk als een slechter inkomen van de ouders leidt tot slechtere overlevingskansen van het kind”. In de vragen wordt ook opheldering gevraagd over de bereikbaarheid van zorg op het platteland.

Lees hier de volledige vragen: