SP-motie tegen TTIP aangenomen

17 december 2015

SP-motie tegen TTIP aangenomen

Foto: SP Provincie Groningen
Afgelopen woensdag namen de Provinciale Staten van Groningen een motie aan op initiatief van de SP en de Partij voor de Dieren waarmee ze hun zorgen uiten over de gevaren van TTIP en CETA. Over deze akkoorden met Noord-Amerika wordt nu achter gesloten deuren druk onderhandeld door de EU. De SP vindt dat de verdragen veel te veel macht geven aan grote buitenlandse bedrijven.

Ook is het onacceptabel dat de onderhandelingen onder volledige geheimhouding gebeuren, waardoor zelfs onze Tweede Kamer niet over alle informatie beschikt.

Bedrijven klagen landen aan

De verdragen geven grote buitenlandse bedrijven de mogelijkheid om landen aan te klagen wanneer regels worden ingevoerd die hun winsten in de weg zitten. Via deze zogeheten ISDS-geschillencommissies zouden Amerikaanse multinationals Nederland kunnen dwingen om wetten terug te draaien en miljardenboetes op te hoesten van van ons belastinggeld.

“Het klinkt ongelooflijk, maar in Canada gebeurt het al.”, aldus SP-statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. “Canada heeft een vergelijkbaar verdrag met Amerika. Toen de provincie Quebec het winnen van schaliegas verbood omdat dit aardbevingen en milieuvervuiling veroorzaakte, klaagde het gasbedrijf Canada aan voor honderden miljoenen dollars. Canada heeft al veel wetten moeten terugdraaien en miljarden moeten betalen aan ISDS-claims van bedrijven.”

Mogelijk ook gevolgen voor gaswinning Groningen

“Stel dat onze regering in de toekomst het licht ziet en de gaskraan eindelijk eens écht terugdraait”, aldus Serbanescu-Kele in zijn speech, “dan zou de Amerikaanse multinational ExxonMobil, aandeelhouder in de NAM, Nederland voor miljarden kunnen aanklagen en kunnen dwingen om de gaskraan alsnog te openen.” Zo zijn de verdragen ook een directe bedreiging voor Groningen.

Vrijhandel, maar met een democratie aan de ketting

De verdragen brengen vrijhandel, aldus Serbanescu-Kele, maar wel met een democratie aan de ketting.

“TTIP en CETA lijken een Trojaans paard: we worden gelokt met mooie beloftes over handel - maar als we hebben getekend kan blijken dat we onze democratie hebben geofferd op het altaar van het grootkapitaal.”