SP: Provincie, kom in actie voor het Refaja

11 januari 2017

SP: Provincie, kom in actie voor het Refaja

Foto: SP Groningen

Als het aan de SP ligt, komt de provincie Groningen in actie om het Refaja als volwaardig ziekenhuis te behouden voor Stadskanaal en omstreken. Uit interne documenten van Treant Zorggroep, de uitbater van het ziekenhuis, blijkt dat er wordt gespeeld met plannen om de spoedeisende hulp, de intensive care en de verloskunde drastisch te verkleinen, of zelfs geheel te sluiten.

De SP vindt deze plannen onverantwoord en voert een strijd om ze tegen te houden. In de Provinciale Staten heeft de SP nu vragen gesteld om het provinciebestuur aan te sporen tot actie.

Volgens de SP moet er niet worden ingezet op schaalvergroting, maar op goede zorg dichtbij.

“Het Refaja-ziekenhuis levert essentiële zorg, niet alleen voor Stadskanaal, maar voor de hele omgeving”, aldus SP-Statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. “Het kan toch niet zijn dat je met een gebroken enkel alleen in Emmen geholpen kunt worden, of dat de vijfhonderd mensen die per jaar in het Refaja bevallen in de toekomst naar Scheemda moeten reizen?”

Ook in Stadskanaal voert de SP actie. Met enkele honderden steunbetuigingen en telefoonnummers probeert de SP een brede beweging op te bouwen. Binnenkort organiseert de SP een avond om deze beweging af te trappen.

Geïnteresseerden kunnen zich aansluiten op www.provinciegroningen.sp.nl/ziekenhuis