Opinie: 'Draagvlak CO2 opslag is niet te koop'

18 november 2010

Opinie: 'Draagvlak CO2 opslag is niet te koop'

Gisteren werd de deur op een kier gezet voor CO2 opslag in Groningse bodem. Een motie van de SP tegen deze opslag werd verworpen door de Staten van Groningen. Kandidaat Statenlid Jan Hein Mastenbroek schrijft een open brief aan zijn streekgenoten:

Streekgenoten,

Op 17 november jl. waren er twee vergaderingen die van groot belang zijn voor onze regio: de vergadering van de Provinciale Staten en de vergadering van de Gemeenteraad in Marum. Beide vergaderingen gingen voor een belangrijk deel over de CO2 opslag in Boerakker.

In de Gemeenteraad van Marum is, zoals vast ook uitgebreid in deze krant staat, een motie aangenomen door PvdA, VVD, CDA en Christen Unie. Die motie spreekt uit dat de Raad op dit moment tegen de CO2 opslag is. OP DIT MOMENT!

In de Staten werd eerder die dag door de zelfde vier partijen, PvdA, CDA, VVD en Christen Unie en ook door Groen Links en D66 vóór een motie gestemd. Volgens die motie is CO2 opslag OP DIT MOMENT geen goed idee en kan daar pas verder over worden gepraat als er een goed en compleet plan ligt met voldoende compensatie voor de regio en het hele Noorden. Als er dus, plat gezegd, maar genoeg voor betaald wordt. Het “draagvlak”, waar iedereen het zo over heeft, kan kennelijk “gekocht” worden.

Ik weet al waarmee: met mooie praatjes en halve toezeggingen, waar uiteindelijk niets van terecht komt. Waar wij, als bewoners van de gemeente Marum, in ieder geval nooit iets aan zullen hebben.

Ik ben tegen CO2 opslag, niet alleen vandaag, maar altijd. Het is duur, niet nodig, mogelijk gevaarlijk en het zal het milieu uiteindelijk alleen maar schaden, doordat het de ontwikkeling van duurzame energie vertraagt. Verder is het een schijnoplossing: als de CO2 in de grond zit, moet het daar voor altijd blijven. Al die tijd kan het een gevaar zijn voor de omgeving: onze leefomgeving. Niemand kan nu garanderen dat er al die tijd niets gebeurt. Ik ben daarom tegen CO2 opslag.

In de politiek in Groningen zijn er maar weinig dat met mij eens. Volgens mij alleen de SP. Daarom heb ik mij kandidaat gesteld als Statenlid voor die partij. Bij de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart 2011 is de keuze aan u. Laat dan de partijen die uiteindelijk voor zullen zijn weten dat wij tegen zijn! Stem op 2 maart dus tegen CO2 en voor de SP!

Jan Hein Mastenbroek, nummer 6 op kandidatenlijst SP en inwoner van Lucaswolde (gemeente Marum)