SP wil Provinciale Inversteringsbank

6 maart 2013

SP wil Provinciale Inversteringsbank

De SP wil dat de Provincie Groningen een Provinciale Investeringsbank voor het MKB (PIB) opricht om met overheidsgaranties kredieten te verstrekken aan ondernemingen.

SP-Statenleden Kees Swagerman en Jan Wolters willen het initiatief nemen om tot een dergelijke investeringsbank te komen, in het kader van de discussie rondom het provinciaal vermogen en hoe daar mee om te gaan. “Nu de banken al enige tijd ernstig in de problemen zijn geraakt en de economie in een diep dal zit, krijgen de meeste bedrijven nog steeds nul op het rekest als zij om een lening vragen bij banken. Zelfs als het bedrijf gezond is. Een PIB kan deze problemen oplossen en daarmee de economie in de provincie Groningen stimuleren.”

Volgens Swagerman en Wolters zal een mogelijk herstel van de economie sneller door kunnen zetten als er met spoed iets verandert aan de gestokte kredietverlening aan bedrijven. “De kredietverlening moet op gang komen, anders klimt de economie niet uit het dal. Er zullen ons ook de komende tijd nog zware klappen te wachten staan in de vorm van ontslagen en faillissementen. Als deze negatieve spiraal ook nog eens gevoed wordt door een verstopt financieel systeem, zal de crisis verergeren.”

Nederland had tot 1999 een NIB ( Nationale Investeringsbank). Deze bank -die werd geprivatiseerd- verstrekte ruim vijftig jaar lang kredieten aan bedrijven die in principe gezond waren maar even door een moeilijke tijd heen moesten. Swagerman en Wolters: “Maar ook buiten crisistijd heeft een investeringsbank een belangrijke taak. Denk aan projecten die weliswaar kansrijk zijn, maar waarvoor een lange adem nodig is. Met name projecten op bijvoorbeeld het gebied van duurzame energie kunnen een enorm lange terugverdientijd hebben. Private kredietverstrekkers willen daar vaak niet aan beginnen. Daar kan een Nationale Investeringsbank en ook een Provinciale Investeringsbank, zorgen voor langlopend krediet met staats- of provinciegarantie.”

De oude NIB heeft in haar bestaansjaren goed gedraaid. De verliezen bleven zeer beperkt en de gevolgen voor de economie waren zeer positief. Dus waarom zou dit ook niet gelden voor een Provinciale Investeringsbank. Voorstel van de SP zou zijn om de rente die ondernemers aan de bank zouden moeten betalen te verhogen met een opslag, waardoor het risico voor de Provincie wordt afgedekt. De oprichtingskosten van de bank kunnen dan ook door deze opslag worden terugverdiend. Wat de SP betreft kan in de nieuwe PIB eerst voor maximaal 100 miljoen euro krediet worden verstrekt.