Kolencentrale Eemshaven moet direct stoppen

15 mei 2014

Kolencentrale Eemshaven moet direct stoppen

De kolencentrale van RWE in de Eemshaven moet per direct stoppen met draaien. Het college van gedeputeerde staten kan in de ogen van de SP niet hard maken dat de centrale enkel nog maar proefdraait nu er zonder volledige vergunning stroom wordt geleverd.

Statenlid Corné Bezuijen: "Het is één groot circus met de vergunning. De Raad van State heeft heel duidelijk gemaakt dat de centrale nog steeds niet voldoet aan alle eisen en toch blijft de gedeputeerde volhouden dat er niets aan de hand zou zijn."

De Raad van State was met name kritisch over de zeer vervuilende uitstoot van kwik. Nu de kolencentrale gewoon in bedrijf blijkt te zijn gaat die vervuiling onverminderd door, ondanks de bezwaren van de Raad van State en oppositiepartijen als de SP.

"De kolencentrale is een dood paard waar het college aan blijft trekken. Al lang van tevoren was het duidelijk dat het onmogelijk is om een energiecentrale te bouwen die op een fossiele brandstof als kolen draait en niet de omgeving ernstig zou vervuilen. Wat ons betreft trekt de provincie per direct de stekker uit de centrale en voorkomen we dat onze provincie nog decennia lang vervuild door schadelijke uitstoot." aldus Bezuijen