SP-succes: Refaja behoudt spoedeisende hulp en verloskunde

31 januari 2017

SP-succes: Refaja behoudt spoedeisende hulp en verloskunde

Foto: Gouwenaar

De SP is blij dat na acties van gemeenten en inwoners de Treant Zorggroep heeft toegezegd dat de spoedeisende hulp en de verloskunde in het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal blijven. Eerder overwoog het ziekenhuis nog sluiting van deze afdelingen. Hierop kwam een brede protestbeweging van inwoners en gemeenten op gang, waaronder de SP-petitie “Red het Refaja”, die in twee weken tijd door 2300 mensen werd gesteund.

“Actievoeren helpt! Knoalsters kwamen massaal in opstand en het ziekenhuisbestuur is daarvoor gezwicht”, aldus SP-Statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. “De actievoerders mogen hier trots op zijn. Nu moeten we de vinger aan de pols houden en goed blijven opletten wat het ziekenhuisbestuur hier concreet mee doet.”

Donderdag houdt de SP alsnog hun geplande informatie- en actie-avond, met Tweede Kamer-kandidaat Lilian Marijnissen. De avond begint om 19:30 in het Theater Geert Teis.

SP-afdelingsvoorzitter Krista Noor: “Het hangt nu af van wat Treant precies belooft. Sluiten er inderdaad geen afdelingen, wordt het een feestelijke actiebijeenkomst met taart. Dan hebben de actievoerders echt een overwinning behaald! We nodigen iedereen uit om dit succes samen met ons te vieren en om de vinger aan de pols te houden.”

De SP is niet onder de indruk van de bewering van Treant dat er geen plannen voor afslanking waren.

Serbanescu: “Zes gemeenten, meerdere politieke partijen en 2300 actievoerders kregen wekenlang geen gehoor bij Treant. Daarnaast zijn er interne documenten opgedoken waarin wel degelijk plannen stonden om het Refaja uit te kleden. Gelukkig lijken die nu van de baan en heeft Stadskanaal echt iets te vieren. De Knoalsters hebben de macht gepakt.”