Herindelen: Alleen van onderop

4 juli 2014

Herindelen: Alleen van onderop

Gedeputeerde Wilpstra blijft star vasthouden aan het dwingen van gemeenten in de provincie om te fuseren. De SP verzet zich tegen deze druk en benadrukt dat het aan de bevolking van gemeenten zelf hoort te zijn of en met wie ze willen herindelen.

Uit onderzoek van hoogleraar economie van decentrale overheden Maarten Allers blijkt dat fusies van gemeenten niet leiden tot meer efficiency. Gemeenten die zijn samengegaan, geven per saldo net zo veel uit als voorheen. Volgens Allers laat dit zien dat ‘gemeenten voor de gek worden gehouden’.

In Groningen neemt de weerstand onder gemeenten om her in te delen niet af maar toe naarmate de plannen vorderen. Pekela, Menterwolde en Haren spraken zich uit tegen herindeling, Winsum wil een referendum en Bellingwedde en Vlagtwedde willen een andere variant. Fractievoorzitter Sandra Beckerman:

De gedeputeerde lijkt Oost-Gronings doof voor geluiden uit de provincie zelf. SP wil enkel herindelingen als die van onderop komen. Wij geloven noch in druk van bovenaf noch in het sprookje dat opschaling de oplossing is voor veel problemen. Er moet ruimte zijn voor meer onderzoek en er moet beter geluisterd worden naar de gemeenten.