SP-middag over grondpolitiek

30 augustus 2013

SP-middag over grondpolitiek

Op de grens van Fryslân, Groningen en Drenthe vond donderdagmiddag 29 augustus een middag over de grondpolitiek in die drie provincies plaats. Bestuurders, millieuorganisaties en deskundigen gingen met elkaar in gesprek. Tweede Kamerlid Eric Smaling presenteerde zijn boek “De Laatste Boer”, een verslag van een rondreis door Nederland met ruimtelijke ordening als rode draad.

Eric Smaling opende de middag met zijn belangrijkste bevindingen: Het boek wil aanzetten tot nadenken over wie, welke verantwoordelijkheid moet hebben wat betreft ruimtelijk beleid. Soms gaat dat over megastores en zichtlocaties, soms over boeren en natuurbeheer en een volgende keer weer over krimp.

Burgemeester Marco Out van de gemeente Borger-Odoorn, Gedeputeerde Johannes Kramer van de provincie Fryslân en SP- Statenlid in de provincie Groningen Corné Bezuijen gaven hun visie op het boek, waarbij een levendige discussie ontstond over agrarisch natuurbeheer, krimp en het wegvallen van voorzieningen, samenwerking tussen provincie en gemeenten en de maatschappelijke relevantie van landschap en natuur.

Vervolgens gaf Martin Cnossen een korte presentatie over de activiteiten van stichting DBF.  Deze stichting houdt zich bezig met leefbaarheidsprojecten in Noord-Nederland, bijvoorbeeld door hergebruik van historische industriële panden of het verbouwen van een leegstaand dorpscafé, wat dan een nevenfunctie krijgt als dorpshuis.

Na de pauze was er een prachtig en informatief filmpje van Bertus ten Caat, over “de opstand der braven”: de opstand van een aantal boeren in Hollandscheveld (Drenthe), tegen de heffing van het Landbouwschap. Als gevolg van hun weerstand werden zij door het Landbouwschap van hun boerderijen gezet, wat onrust tot gevolg had in de winter van 1963.

Tot slot was een rondleiding door historica Mieke Wesdorp, die, van prehistorie tot twintigste eeuw, veel wist te vertellen over de omgeving van Allardsoog.